Podzielna Płatność (Split Payment) od 1 listopada 2019

Od 1 listopada 2019 roku wchodzą w życie przepisy, które są mocno restrykcyjne dla przedsiębiorców wystawiających faktury od 15000 zł wzwyż a sprzedających towary z grupy tzw. wrażliwych. Będa one wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, obejmującym 150 grup towarów i usług, w tym węgiel, wyroby ze stali, metale szlachetne, części do samochodów i motocykli, surowce wtórne, elektronika, usługi budowlane.

Takie faktury dla firm podlegających podatkowi VAT muszą mieć dodatkowe oznaczenie "procedura podzielonej płatności" Tak by firmy wykonujące taki przelew wiedziały że należy wykonać tu procedurę podzielonej płatności spłacając taką fakturę. Kara w przypadku braku takiego napisu na fakturze - gdy kontrahent nie wpłaci nam według podzielonej płatności - to dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze. Jednak kwota kary będzie liczona tylko od tych towarów, które są w załączniku nr 15 a znajdują się na tej fakturze. Kary można będzie uniknąć gdy kontrahent wpłaci nam w mechanizmie podzielonej płatności całą kwotę odpowiadającą kwocie VAT przypadającą na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15.  Więcej informacji na ten temat można znaleźć na licznych stronach biznesowych.

Wersja programu 3.12 ma trzy sposoby poradzenia sobie z tym problemem. Pierwszy najprostszy to wystawianie wszystkim faktur z napisem mechanizm podzielonej płatności. Nabywca jeśli faktura jest poniżej 15000 i nie zawiera towarów z załącznika 15 nie jest wówczas zobowiązany do płacenia w tym mechanizmie. Ale my jako sprzedawca mamy kłopot z głowy - wystarczy tylko w Administracja -> Ustawienia Systemowe - zakładka Sprzedaż i tu opcja Dla wszystkich faktur płatność podzielona ma być zaznaczona. Wówczas od 1 listopada na fakturach dla firm będzie dodatkowy napis "procedura podzielonej płatności".

Drugi sposób jest podobny do tego pierwszego. Tyle ze faktury z napisem "procedura podzielonej płatności" będzie drukowana tylko dla tych faktur, które są na kwotę 15000 zł i więcej. Należy wówczas w menu Administracja -> Ustawienia Systemowe - zakładka Sprzedaż i tu opcja  Dla faktur >= 15000 zł płatnośc podzielona powinna być zaznaczona.

Prawidłowy sposób jest bardziej skomplikowany. Wymaga on bowiem od nas zaznaczenia w dniu 1 listopada lub dniu roboczym po nim wszystkich towarów jakie mamy na swoich listach towarowych a które są zawarte w załączniku 15 jako  'Metale stawka vat "-" dla firm odwrotne obciążenie. Od 1 listopada będzie to napis "Towary z załącznika 15 - płatność podzielona"  Wówczas program będzie wiedział czy na danej fakturze, która będzie w kwocie 15000 zł lub wyżej należy dodać napis "procedura podzielonej płatności", W związku z tym iż z dniem 1 listopada przestaje obowiązywać procedura odwrotnego obciążenia należy wszystkie WZ-ki na których są towary z odwrotnym obciążeniem zrealizować do dnia 31.10.2019 gdyż inaczej zostanie wygenerowana faktura z odwrotnym obciążeniem.          

Co jednak gdy nie pokazuje się na fakturze ten napis mimo iż powinien ? Problemem może być brak na formacie wydruku faktury od wartości netto lub brutto napisu [obciazenie_odwrotne] . Rozwiązaniem tego problemu może być dodanie tego napisu do formatu wydruku lub przywrócenie oryginalnego formatu wydruku.  

Inny nabywca i  odbiorca na fakturze.

Obecnie dla placówek oświatowych często należy wystawić fakturę na której wyszczególniony jest zarówno nabywca jak i odbiorca. W świeżo zainstalowanym programie nie mamy takiej możliwości. Jednak zmieniając ustawienia w Administracja -> Ustawienia systemowe zakładka "Sprzedaż" i tu opcja  "Inny nabywca i odbiorca (płatnik) w sprzedaży." możemy teraz dodatkowo wybrać firmę która będzie odbiorcą naszej faktury. W pierwszym kroku wystawiania faktury wybieramy nabywcę dla danej faktury. Po czym pokaże się nam 

inny nabywva i odbiorca

 

Jak widzimy u góry okienka mamy przycisk zmień odbiorcę i dzięki niemu możemy zmienić odbiorcę na inną firmę niż wybraliśmy firmę jako nabywcę. Wybieramy go podobnie jak nabywce. Po naciśnięciu przyciski Zmień odbiorcę pokaże się nam okienko z ewidencją firm z której wybieramy odbiorcę. Na fakturze wówczas drukowany jest zarówno nabywca jak i odbiorca.

Jak dodać obsługę odwrotnego obciążenia VAT

W związku ze zmianami przepisów coraz więcej użytkowników potrzebuje używać faktur z tzw. odwrotnym obciążeniem VAT-em Ostatnio dodano kategorię usług gdzie podwykonawca usług budowlanych musi wystawiać takie faktury. Sprawa jest dosyć prosta Musimy wejść do menu Administracja -> Stawki VAT i tam możemy dodać stawkę '-' którą należy ustawić w przypadku odwrócone VAT-u. Program posiada mechanizm automatu - który jest wygodny przy sprzedaży metali czy złomu. Wystarczy na danym towarze co jest opisane tutaj zaznaczyć opcję  Metale - stawka VAT '-' dla firm "Odwrotne obciążenie" i program będzie automatycznie ustawiał stawkę VAT z '-' dla firm oraz stawkę podstawową jaka jest ustawiona dla danego towaru dla osób fizycznych bądź firm nie będących podatnikiem VAT. Dodanie tej stawki jest proste w okienku na dole wstawiamy kreskę '-' (myślnik) i naciskamy na przycisk oznaczony Dodaj <F3>. Ta metoda może być jednak niezbyt wygodna dla firm budowlanych, które daną usługę wystawiają z obciążeniem odwrotnym lub standardowym VAT-em w zależności czy są podwykonawcą czy wykonawcą danej usługi i tu najlepiej włączyć sobie mechanizm, który umożliwia zmianę stawki VAT w trakcie sprzedaży Można to zrobić wchodząc do menu Administracja -> Użytkownicy i tu poprawiamy dane danego użytkownika i w zakładce Sprzedaz_dod mamy opcję Możliwość zmiany stawki VAT przy sprzedaży - zaznaczamy tę opcję i już będziemy goli tam gdzie wpisujemy ilość i cenę usługi czy towaru zmienić także stawkę VAT w jakiej sprzedajemy dany produkt.

Na fakturze w przypadku pojawienia się stawki VAT '-' pojawi się oczywiście odpowiedni napis "Obciążenie odwrotne"  w przypadku gdyby tylko niektóre pozycje podlegały temu obciążeniu pojawią się numery tych linii pod tabelką z sprzedawanymi produktami.

Gdyby napis "Obciążenie odwrotne" nie pojawił się na fakturze to być może ten format faktury, używany obecnie w tej wersji jest już przestarzały. Program przy uaktualnianiu nie zmienia formatów wydruku na nowsze ze względu na możliwość zmian na zaprojektowanych przez użytkownika fakturach. Stąd należy ręcznie uaktualnić format faktury. Można to wykonać poprzez menu Administracja -> Ustaw wydruki i tu należy od razu nacisnąć na przycisk Przywróć oryginał  - program zapyta czy na pewno chcemy zamienić używany format na oryginalny i tu należy potwierdzić. Uwaga - jeśli na formacie zaprojektowanym znajdowało się logo czy inne znaki graficzne należy sobie je wcześniej zrzucić z zaprojektowanej wersji by później wrzucić z powrotem do wersji przywróconej.  

Jak uaktualnić program z wersji start lub darmowej do wersji pro

Aby uaktualnić program z wersji start lub mr_faktury (darmowa ) należy w pierwszej kolejności ze strony www.faktury-ok.pl ściągnąć instalatora wersji pro - może to być wersja testowa jaka jest na stronie głównej. Drugim krokiem jest zainstalowanie tej wersji bez podawania kodów licencji do programu. Następnie należy wejść do katalogu gdzie zainstalowaliśmy nową wersję i skasować znajdujący tam się katalog dane. W następnym kroku kopiujemy katalog dane z naszej starej wersji do katalogu tej wersji, którą zainstalowaliśmy. Mamy teraz stary katalog z danymi w nowym programie. Teraz należy koniecznie uruchomić na nowo instalatora programu wersji PRO i uaktualnić program (dane) do najnowszej wersji. Będziemy tu musieli podać kody licencji. Po tych operacjach będziemy mieli już program w wersji PRO z uaktualnionymi danymi z poprzedniej wersji.

Jak zainstalować program MR_FAKTURY_PRO na OSX El Capitan

Program MR_FAKTURY_PRO można uruchomić na komputerach z systemem OSX w najnowszej odsłonie dzięki systemowi WINE. Jest to program na OSX, który umożliwia uruchamianie wielu aplikacji stworzonych specjalnie dla systemu Windows w systemie OSX. Jego zainstalowanie jest stosunkowo proste. Musimy jednak użyć specjalnie przygotowanej wersji Wine pod komputery z systemem OSX. Program WineBottler znajdziemy na stronie http://winebottler.kronenberg.org/  Tu musimy pobrać wersję pierwszą od góry gdyż wersja starsza 1.61 Stable nie jest kompatybilna z wersją El Capitan a ze starszą Maveric.  Po kliknięciu na wersję 1.8

 

 

Pokaże się nam obrazek :

Jest tam napisane że pokazują oni dodatkowe programy aby sponsorować program WineBottler. Po 5 sekundach należy tylko nacisnąć na Skip Ad (Pomiń reklamę)  w górnym prawym rogu przeglądarki i twój program zacznie się ładować automatycznie.

Tu właśnie mamy kliknąć na pole SKIP AD w prawym górnym rogu przeglądarki. I pokaże się na wtedy okienko :

Gdyby program nie zaczął się ładować automatycznie w ciągu 5 sekund to należy kliknąć na napis WineBottlerCombo_1.8-rc4.dmg U góry widzimy w przeglądarce czy program się ładuje. Uwaga jako że jest to wersja deweloperska w przyszłości może ona uzyskać status stabilnej i jej nazwa może być trochę inna.

Po załadowaniu programu - uruchamiamy go za pomocą kliknięcia. Po uruchomieniu pokaże się nam okienko :

Pokaże się nam okienko WineBottler Combo Gdzie w pliku Readme.rtf mamy opisaną procedurę instalacji. Jest ona banalnie prosta. Należy przesunąć na tym okienku Ikonkę z Wine i WineBottler do folderu Applications będącego w tym okienku i sprawa z instalacją będzie załatwiona.

Teraz przystąpimy do ściągnięcia instalki z programem MR_FAKTURY_PRO

Wchodzimy na stronę www.faktury-ok.pl i możemy tam kliknąć w wersję próbną 90 dniową - jest ona po prawej stronie ekranu. Ta wersja stanie się wersją pełną jak tylko wprowadzimy tam kody licencji. Wystarczy nacisnąć na przycisk pobierz i instalator programu zacznie nam się ściągać.

Teraz po jego uruchomieniu pokaże się nam okienko :

To okienko informuje nas że "Wine" jest aplikacją ściągniętą z Internetu I czy jesteśmy pewni że chcemy ją otworzyć. Teraz naciskamy na przycisk Open.

 

Tu nie zmieniamy nic w ustawieniach tylko przyciskamy przycisk Go  Instalator uruchomi się nam w katalogu wskazanym w tym okienku.

 

Na chwilę pokaże się nam okienko, które mówi o tworzeniu katalogu Wine Files itp. A potem pokaże się nam sam instalator programu MR_FAKTURY_PRO

Jako że instalacja programu jest tu identyczna jak w przypadku systemu Windows proszę o zobaczenie w razie jakiś wątpliwości jak ona tam wygląda. Program powinien się szybko zainstalować. Niestety musimy sami stworzyć sobie odnośnik na ekranie by szybko móc uruchamiać program bez jego szukania. Uruchamiamy zatem program Finder i szukamy pliku mr_faktury_pro.exe

Finder znajdzie nam szukany plik i teraz musimy stworzyć dla niego skrót. Prawym przyciskiem klikając na ten plik wybieramy z menu alias i program nam stworzy w tym samym katalogu plik o nazwie mr_faktury_pro.exe alias. Teraz wystarczy ten pliczek przesunąć na pulpit żebyśmy mogli zawsze uruchamiać program z pulpitu. Za pierwszym razem pokaże się nam przy uruchomieniu okienko

Jeśli nie zaznaczymy Don't show this dialog again (Nie pokazuj tego dialogu na nowo) i naciśniemy na Go to uruchomi się nam program MR_FAKTURY_PRO ale za następnym uruchomieniem pokaże się nam to okienko znowu. Jeśli zaznaczymy to na dolnym lewym rogu okienka to ten dialog już nam się nie pokaże i kliknięcie w Alias uruchomi nam program MR_FAKTURY_PRO. Możemy także skonwertować tę aplikację do prostej aplikacji OS X skojarzonej z Wine - ale nie jest to konieczne.